onsdag 6. februar 2008

Punktpraksis!!!

Gjennomføring:



Me blei fort enige om at me ville laga ein arbeids plan der elevane jobba me eit hefte ( se nedefor). Me hadde fyrst litt generell informasjon om nettvett før elevane fekk slå seg laus på heftet.



Arbeidshefte i IKT – bruk
Tirsdag 22.01.08
1-3 time (0830 – 1040)
7. klasse Skåredalen skole
Resurssider:
Redd Barna, Du bestemmer, Wikipedia, Google, Kvasir, Gule sider, Saft

Del 1
Inneholder oppgaver knyttet til samfunnsfag og emnet svartedauen, bruk internett og resurssiden til å svare på spørsmålene.
Oppg.
1) Når kom svartedauen i følge Wikipedia og noen norske historikere til Norge for første gang?
2) Kan du være helt sikker på at dette stemmer?
3) I følge samfunnsfag boka di, når kom pesten til Norge?
4) Hvem var i følge sagnet Jostedalsrypa?
5) Hvor mange døde ca av pesten i Norge, kan du finne flere tall på forskjellige sider?

Del 2
Inneholder oppgaver knyttet til nettvett og fornuftig bruk av internett.
Oppg.
1) Gå inn på redd barna og finn nettvettsreglene, har du egen forslag til regler?
2) Gå inn på SAFT og ta quizen,
www.saftonlie.no/static/edu/eduno/saft-quiz_nor.htm
3) Hva er SAFT en forkortelse for og hva gjør de?
4) Lag og skriv ut en plakat på en A4 side med nettvettsreglene i Open Office, ta med egne forslag til regler.
5) Sjekk ut
www.nettreisen.no og videre til ”Test Reise” løs oppgaven der.

Del 3
Inneholder oppgaver knyttet til å finne informasjon på nettet.
Oppg.
1) Finn åpningstidene, telefonnummer og adresse til Karmsund folkemuseum
2) Når ble Wikipedia startet, og hvem er det som skriver artiklene
3) Søk på navnet ditt på Google.com, og fin ut hvor mange treff du får
4) Gå inn på gule sider og søk på navnet ditt for å se om du er registrert
5) Klarer du å finne skoleruta for Skåredalen skole og finne ut når høstferien for skoleåret 2008/2009 er?




Gjennomføringa :



Gjennomføringa gjekk eigentleg ganske grett, det var nokon utfordringar for nokon av elevane og skriva rett internettadressa, men det gjekk seg til. Det var også nokon elevar som syns det var litt vanskeleg og finna fram på internett, men noko av iden bak arbeidshefte var at elevane sko få prova seg litt. Dei fleste kom med positive tilbakemeldingar etter dei hadde jobba med hefte, og monge var overaska øve at møkje av det ein finn på internett ikkje altid er 100% sikkert. Det virka som elevane hadde ein positiv opplevelse når dei jobba med hefte, monge lærte møkje om både nettvett, svartedauen og om søking på nett.



Er det noko me burde gjort ansleis??



Det er altid noko ein kunne gjort ansleis. I tanke på hefte, blei det kanskje litt møkje og lesa for elevane, når dei både skulle lese i hefte og så lesa på internett for og fina svarte. Eg syns personleg at me hadde et variert hefte, der me hadde me quiz og kryssord. Elevane me har går i 7-ande og litt lesing må dei tåla, det var bare nokon som syns det var litt møkje og lesa på, men det er det vel altid :) Ellers var opplegge vårt veldig bra, me fekk kunn kretik av praksislærar på det me litt mye lesing, men det var ellers veldig bra :) Både me og elevane lærte møkje og der er jo det viktigaste :)

Ingen kommentarer: